'Οπως είναι γνωστό, ο όρος ρεαλισμός είναι όρος
πολυσήμαντος που έχει χρησιμοποιηθεί στη μεταφυσική, στη γνωσιολογία και στην
αισθητική. 'Οπως επίσης είναι γνωστό, στην αισθητική και στις εφαρμογές της
-λογοτεχνία, καλές τέχνες κ.λπ.- ρεαλισμός, σε αντίθεση με τον ιδεαλισμό και το
ρομαντισμό, καλείται η πιστή και έντεχνη απεικόνιση της πραγματικότητας,
χωρίς προσπάθεια εξωραϊσμού και εξιδανίκευσης.
'Ομως για ποια πραγματικότητα μιλούμε; Στη γνωσιολογία γίνεται διάκριση μεταξύ (α) του αφελούς ρεαλισμού, που δέχεται ότι υπάρχει αντικειμενικός εξωτερικός κόσμος, τον οποίον αντιλαμβανόμαστε με τις αισθήσεις μας ακριβώς όπως είναι, και (β) του κριτικού ρεαλισμού που δέχεται ότι μόνο τα φαινόμενα του εξωτερικού κόσμου συλλαμβάνουν οι αισθήσεις μας και όχι τον ίδιο τον κόσμο και την ουσία του.
'Ομως για ποια πραγματικότητα μιλούμε; Στη γνωσιολογία γίνεται διάκριση μεταξύ (α) του αφελούς ρεαλισμού, που δέχεται ότι υπάρχει αντικειμενικός εξωτερικός κόσμος, τον οποίον αντιλαμβανόμαστε με τις αισθήσεις μας ακριβώς όπως είναι, και (β) του κριτικού ρεαλισμού που δέχεται ότι μόνο τα φαινόμενα του εξωτερικού κόσμου συλλαμβάνουν οι αισθήσεις μας και όχι τον ίδιο τον κόσμο και την ουσία του.
Με βάση
την παραπάνω διάκριση, μπορούμε να διατυπώσουμε την άποψη ότι ρεαλιστικό
δημιούργημα παράγεται όταν, κατά την ώρα της γένεσής του, επικρατεί στο
δημιουργό του η διάθεση να εκφράσει την πραγματικότητα και την αλήθεια όπως
εκείνος την αντιλαμβάνεται και τη μεταπλάθει. 'Αλλωστε σε τούτη τη μετάπλαση
της πραγματικότητας από το δημιουργό βρίσκεται και η ουσία της Τέχνης. Από το
τι αποδίδει αυτή η μετάπλαση κρίνεται η αξία του έργου τέχνης - του
λογοτεχνήματος στην περίπτωση που μας απασχολεί. Συγκεκριμένα για την παιδική
λογοτεχνία, από το αποτέλεσμα της μετάπλασης αυτής κρίνεται επίσης αν το
λογοτέχνημα είναι πράγματι ή όχι για παιδιά, μικρά ή μεγάλα. Και η κρίση αυτή
έχει γνώμονα ορισμένα χαρακτηριστικά που υπάρχουν -ή δεν υπάρχουν- στο
λογοτέχνημα. Πρόκειται για τα χαρακτηριστικά που διακρίνουν όσα κείμενα έχει
ήδη παρατηρηθεί και αποδειχτεί στην πράξη ότι γοητεύουν τα παιδιά [1].

Ας
δούμε τώρα τι μπορεί να παρουσιάζει ένα λογοτέχνημα για παιδιά που
χαρακτηρίζεται ρεαλιστικό, με βάση όσα αναφέραμε ως εδώ. Σε γενικές γραμμές,
μπορεί να ασχολείται:
1. Με καταστάσεις και προβλήματα
ψυχολογικά που συνδέονται με την ανάπτυξη και την εξέλιξη των παιδιών, όπως η
κρίση της προσωπικότητας, η κατανόηση των ρόλων, η εφηβεία, το ερωτικό ξύπνημα,
κ.λπ. -οπότε έχουμε συναισθηματικό ρεαλισμό.
2. Με καταστάσεις και προβλήματα
κοινωνικά, που ξεκινούν από τα πιο απλά, μέσα στην οικογένεια, και φτάνουν ως
τα σύνθετα του έξω κόσμου -οπότε έχουμε ρεαλισμό στις ανθρώπινες σχέσεις και
συγκρούσεις.
3. Με καταστάσεις και προβλήματα
οικολογικά και βιολογικά, που αφορούν την ευθύνη για την καταστροφή της φύσης,
ή την αντιμετώπιση διαφορετικών τρόπων ζωής -οπότε έχουμε ρεαλισμό στις
σχέσεις του ανθρώπου με το περιβάλλον και το μέλλον του.
Συχνά,
πολλά από τα παραπάνω ρεαλιστικά στοιχεία συνυπάρχουν σ' ένα πεζογράφημα. Ας
προσπαθήσουμε ωστόσο να φέρουμε ξεχωριστά λίγα παραδείγματα από την ελληνική
Παιδική Λογοτεχνία.
.jpg)


Για την
τρίτη περίπτωση αξίζει ν' αναφέρουμε ως παραδείγματα τα βιβλία: Εμένα με
νοιάζει (Πατάκης) της Γαλάτειας Γρηγοριάδου-Σουρέλη, Φιλενάδα,
φουντουκιά μου (Πατάκης) και Τα βούκινα της φύσης (Πατσούρης) της
Αγγελικής Βαρελλά, Ανάσες και ψίθυροι του δάσους (Πατάκης) της Λίτσας
Ψαραύτη, Τα δέντρα μας (Κέδρος) της Θέτης Χορτιάτη, 'Εξι χαμόγελα
(Εκδόσεις των επτά) της Γαλάτειας Παλαιολόγου, Ο θυμός του Ποσειδώνα (Kέδρος) του Χάρη Σακελλαρίου, Οι θησαυροί της
Χρυσοπηγής (Ψυχογιός) της Αργυρώς Αλεξανδράκη (σχέσεις με το περιβάλλον)
και Ο κόσμος βαριέται να διαβάζει λυπητερές ιστορίες (Κέδρος) της
Μαρούλας Κλιάφα, Ο κήπος με τ' αγάλματα (Καστανιώτης) της Ελένης
Σαραντίτη, Το φουστάνι της Κλεοπάτρας (Πατάκης) της Πίτσας Σωτηράκου, Το ταξίδι που θέλαμε (Πατάκης) της Λίτσας Ψαραύτη, Η Μαριάννα
στην Αφρική (Σπαθής) της 'Αννας Σαφιλίου, Η πόλη με τους ασφόδελους
(Ευρωεκδοτική) της Νένας Πάτρα (σχέσεις με διαφορετικούς τρόπους ζωής).
'Ομως ρεαλισμός στις σχέσεις του ανθρώπου με το περιβάλλον ή με διαφορετικούς
τρόπους ζωής μπορεί να υπάρχει και σε σύγχρονα παραμύθια ή φανταστικές
ιστορίες. 'Εχουμε π.χ., στην ξένη σύγχρονη παιδική λογοτεχνία, το Μαγικό
φίλτρο (Ψυχογιός) του Μίκαελ 'Εντε και στην ελληνική τα: Φουρφουρής ο
κότσυφας (Πατάκης) της Γαλάτειας Γρηγοριάδου-Σουρέλη, Δράκε, δράκε, είσ'
εδώ; (Πατάκης) της Αγγελικής Βαρελλά, τα θεατρικά Κι έτσι σώθηκε το
δάσος (Ηράκλειτος) της Μαρίας Γουμενοπούλου και 'Ενα κόλπο που πιάνει
(Χριστόπουλος/Πανεζή) της Γιολάντας Πατεράκη (έγνοια για το περιβάλλον),
ή τα: Οι τελευταίοι ήρωες (Πατάκης) της Λίτσας Ψαραύτη, τη σειρά 'Ενα
παραμύθι μια χώρα (Κέδρος) της Μάρως Λοϊζου και άλλα (διαφορετικοί
τρόποι ζωής). 'Αρα και σ' αυτή την περίπτωση δεν μπορεί να υποστηριχτεί ότι
φαντασία και ρεαλισμός ποτέ δε συμβιβάζονται.
Ας
δούμε τώρα ποια είναι τα θετικά στοιχεία, πέρα από την αισθητική απόλαυση, που
προκύπτουν από την ανάγνωση λογοτεχνημάτων σαν αυτά που αναφέρθηκαν
-λογοτεχνημάτων δηλαδή με ρεαλισμό όπως τον προσεγγίσαμε.
Στην
πρώτη περίπτωση: Τα παιδιά παύουν να φοβούνται τον εαυτό τους και τον
γνωρίζουν καλύτερα, όταν ανακαλύπτουν στα βιβλία ότι υπάρχουν πρόσωπα που
δοκιμάζουν συναισθήματα παρόμοια με τα δικά τους και μάλιστα συναισθήματα που
συχνά δεν τολμούν να τα ομολογήσουν, όπως η ζήλεια, η επιθυμία για κακές πράξεις,
η ενοχή, κ.λπ.
Στη
δεύτερη περίπτωση: Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με την -πολλές φορές σκληρή-
κοινωνική πραγματικότητα, την οποία άλλωστε ήδη αντιλαμβάνονται και γνωρίζουν
από τις συζητήσεις των μεγάλων, την τηλεόραση και τις εφημερίδες. Το ευεργετικό
εδώ είναι ότι η επαφή με την πραγματικότητα γίνεται μέσω της Τέχνης, μέσω της
Λογοτεχνίας. 'Αρα μπορούμε να υποστηρίξουμε ότι έτσι η προετοιμασία για τη ζωή
γίνεται πιο αποτελεσματική.
Στην
τρίτη περίπτωση: Τα παιδιά συνειδητοποιούν καλύτερα τα οικολογικά
προβλήματα που θα κληθούν να τ' αντιμετωπίσουν στη ζωή τους, ή τους
διαφορετικούς τρόπους ζωής που υπάρχουν και τους οποίους πρέπει δημοκρατικά να
σεβαστούν ως ενήλικοι.
Βέβαια
τα θετικά στοιχεία που επισημάναμε ενδέχεται, σε ορισμένες περιπτώσεις, να
μετατραπούν σε αρνητικά. Αυτό θα συμβεί αν οι συγγραφείς καταληφθούν από
υπερβάλλοντα ζήλο διαφωτιστή, σπεύσουν να γεμίσουν το κεφάλι του παιδιού με όλα
τα αποτρόπαια και φρικτά που συμβαίνουν στο σύγχρονο κόσμο ή έχουν συμβεί στους
ίδιους, χωρίς ν' αφήνουν κάποια χαραμάδα αισιοδοξίας. Αν απογοητεύουν δηλαδή το
παιδί ενώ δεν έχει ακόμη προλάβει ν' αναπτύξει την ικανότητα να τα βγάζει πέρα
με τις δυσκολίες της ζωής, παρουσιάζοντας τα θέματά τους με τρόπο που το
καταθλίβει αντί να του ξυπνά το ενδιαφέρον και το κέφι να τ' αντιμετωπίσει και
να τα ξεπεράσει. Αν, απευθυνόμενοι ενσυνείδητα σε παιδιά, μεταφέρουν βάναυσα
στην παιδική λογοτεχνία προβλήματα που δημιουργούν οι μεγάλοι, δίνοντας έτσι
την εντύπωση ότι προσπαθούν να δημιουργήσουν ένα άλλοθι για τους ίδιους. Αν,
τέλος, ξεχάσουν ότι και το γέλιο και η χαρά δε λείπει από τη ζωή, άρα δεν
πρέπει ν' αποκλείεται από τα ρεαλιστικά λογοτεχνήματα.
![]() |
Zena Sutherland |
Η Nina Bawden (Βρετανία)
σημειώνει: Ο συγγραφέας γράφει ρεαλιστικά όταν προσφέρει αληθινούς χαρακτήρες
με αληθινά αισθήματα που βοηθούν τα παιδιά να δουν την πραγματικότητα και ν'
αποκτήσουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους. Και δεν παύει να είναι ρεαλιστής, αν
στο τέλος τούς δίνει λίγη ελπίδα και θάρρος για το ταξίδι της ζωής [4].
(Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ τ.29/'Αvoιξη 1993, περιλαμβάνεται στο βιβλίο
"'Οπως και
στ' αηδόvια..." - Για τηv παιδική λoγoτεχvία χωρίς
ψευδαισθήσεις. Πατάκης, 1995
[1]. Σχετικά με
τα χαρακτηριστικά αυτά, βλ. το άρθρο Σημεία αναγνώρισης της Παιδικής
Λογοτεχνίας και των δημιουργών της, στο περιοδικό ΔIΑΔΡΟΜΕΣ τ.11, Φθιν.1988, σελ.225-229, και στο βιβλίο
Λ.Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου Η παιδική λογοτεχνία στην εποχή μας,
Καστανιώτης, σελ.137-144.
[2]. Β.Δ.
Αναγνωστόπουλου: Τάσεις και Εξελίξεις της Παιδικής Λογοτεχνίας στη δεκαετία
1970-1980, Οι Εκδόσεις των Φίλων, 1982. σελ.85-86. Παρόμοιες θέσεις για το
ρεαλισμό υποστηρίζει και ο Αντώνης Δελώνης στο βιβλίο του Ελληνική Παιδική
Λογοτεχνία 1835-1985 Ηράκλειτος,1986, σελ.47-49.
[3]. Βλ. πρακτικά
του 16ου Συνεδρίου της IΒΒΥ ( www.ibby.org ), Wűrzburg, 1978 http://www.literature.at/viewer.alo?objid=14838&viewmode=fullscreen&scale=3.33&rotate=&page=1 . Επίσης:
Λ. Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου: Μιλώντας για τα παιδικά βιβλία
(Καστανιώτης, 1983, 1987) σ.102.