Συνέντευξη 7 - στην εφ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 11.1.2014



http://www.enet.gr/?i=arthra-sthles.el.interviews&id=409014

Συνέντευξη στον Γιώργο Κιούση  -  ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Αντέχει τα παραμύθια η εποχή μας;
-   Δεν υπάρχει εποχή που να μη διψάει για παραμύθια, το σπουδαίο αυτό είδος της λογοτεχνίας και βάλσαμο της ψυχής που μας φέρνει πιο κοντά σε αλήθειες και αξίες διαχρονικές.

Πως πέρασε τα Χριστούγεννα η νόνα Χελώνα;
-  Με τα δέκα μικρά της εγγόνια, λέγοντας τους μια ιστορία που έζησε η προ-προ-προ-προγιαγιά της μ’ ένα λαγό και φανέρωνε συμφιλίωση, αγάπη και αλληλεγγύη, μια ιστορία με πνεύμα χριστουγεννιάτικο δηλαδή, σε αντίθεση με το γνωστό αισώπειο μύθο, που δείχνει τον εγωισμό του λαγού, τη φιλοπρωτία και τον ανταγωνισμό.

 Tα παιδιά αγαπούν το βιβλίο;
-  Η βιβλιοφιλία των παιδιών εξαρτάται από τη βιβλιοφιλία των μεγάλων – γονέων και δασκάλων - αλλά και από τις απαιτούμενες ενέργειες της Πολιτείας. Ατυχώς, θαυμαστές προσπάθειες για την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας, όπως ήταν το πρόγραμμα φιλαναγνωσίας που εφάρμοζε το ΕΚΕΒΙ με εξαιρετική επιτυχία και χρηματοδότηση ΕΣΠΑ, καταργήθηκε πέρσι αναίτια και με βάρβαρο τρόπο από τον τότε Υπουργό Πολιτισμού. ΄Ετσι το βάρος τώρα πέφτει στους γονείς και στους εκπαιδευτικούς, που καλούνται να το επωμιστούν χωρίς βοήθεια, σωστή καθοδήγηση και προγραμματισμό.

 Υπάρχει λύση απέναντι στο ιντερνετ και την τηλεόραση;
-   Κάθε λύση προϋποθέτει πρόβλημα. Κι εγώ δε βλέπω κανένα πρόβλημα όταν γίνεται σωστή χρήση των δύο αυτών μέσων. Τα προβλήματα δημιουργούνται από την κατάχρηση ή την κακή χρήση του διαδικτύου και από την πολύωρη παρακολούθηση τηλεοπτικών προγραμμάτων, που συχνά είναι και χαμηλότατης ποιότητας. Επομένως το πρώτο που χρειάζεται είναι αυστηρή επιλογή, κάτι που πρέπει να το μάθουμε στα παιδιά με νηφάλια συζήτηση και συνεργασία, όχι με απαγορεύσεις ή φωνές που φέρνουν το αντίθετο αποτέλεσμα. Από κει και ύστερα, στα όσα προβάλλει η τηλεόραση, υπάρχουν κάποια σοβαρά προβλήματα.

 Όπως;
Αναφέρω για παράδειγμα τρία: Πρόβλημα είναι να χρησιμοποιούνται παιδιά σε διαφημίσεις – πράγμα απαράδεκτο. Πρόβλημα είναι να υπάρχουν διαφημίσεις που απευθύνονται σε παιδιά, επίσης απαράδεκτο και μάλιστα εν καιρώ οικονομικής κρίσης. Πρόβλημα είναι, και μάλιστα εξοργιστικό, το να χαρακτηρίζονται «κατάλληλες για όλους» εκπομπές και «σειρές» που μόνο κατάλληλες για παιδιά δεν είναι. Για τη λύση τέτοιων προβλημάτων χρειάζονται έντονες και διαρκείς διαμαρτυρίες από τους τηλεθεατές.

 Στους επαγγελματίες παραμυθάδες (πολιτικούς) τι θα λέγατε;
-   Οι πολιτικοί δεν έχουν καμιά σχέση ούτε με τους θαυμαστούς παλιούς παραμυθάδες, που διέσωσαν μια σπουδαία πτυχή του λαϊκού μας πολιτισμού, ούτε με τους σύγχρονους που τη συνεχίζουν, ούτε βέβαια και με τα παραμύθια – σύγχρονα και παραδοσιακά – που δε λένε ποτέ ψέματα αλλά φανερώνουν αλήθειες με τρόπο διαφορετικό. ΄Αρα θεωρώ βλάσφημο  το να χαρακτηρίζονται παραμυθάδες οι πολιτικοί. Η δουλειά τους, οι υποχρεώσεις τους, τα καθήκοντά τους είναι ολότελα διαφορετικά. Το κυριότερο που θα τους έλεγα, λοιπόν, είναι να λένε πάντοτε αλήθειες, να είναι έντιμοι, να στέκονται στο ύψος των περιστάσεων και να μην προδίδουν την εμπιστοσύνη που τους δείχνει με την ψήφο του ο ελληνικός λαός. Διαφορετικά να μην τολμούν να μπαίνουν στη Βουλή.